Ieder jaar krijgt een beeldend kunstenaar de opdracht een werk te maken dat aansluit bij het thema van de Delftse Blik. In 2023 is het thema Vrijheid. Museum Prinsenhof Delft was ooit het toevluchtsoord voor Willem van Oranje, onze ‘Vader des Vaderlands’ die streed voor geloofs- en gewetensvrijheid. Voor de nieuwe kunstenaarsopdracht vonden we een kunstenaar die goed aansloot bij dit thema: Yuro Moniz. Zowel in haar achtergrond, haar levenshouding als haar manier van werken heeft Yuro Moniz een grote affiniteit met het thema vrijheid. “Vrijheid is voor mij autonomie. Dat je je eigen leven in handen hebt. Baas bent in eigen hoofd, geest en lichaam.” We stellen haar graag aan je voor.
—————————————————————————————————————
Yuro Moniz
Na jaren gewerkt te hebben in fotografie en film voor modemerken, besloot Yuro Moniz terug te keren naar haar essentie. Naar werken met de handen, en werken op intuïtie. Sinds 2019 maakt zij vanuit haar atelier in Rotterdam als autodidact kunstenaar op ambachtelijke wijze keramiek. Ze heeft daarmee al een mooie internationale reputatie opgebouwd. Haar werk was onder andere te zien was op Salone Del Mobile in Milaan en in het van Gogh Museum.
“De kunstenaarsopdracht voor de Delftse Blik is voor mij echt een droomproject. Ik ga op zoek naar verhalen uit de stad die verschillende perspectieven geven op het ervaren van vrijheid. Ik kan de verhalen van nu vereeuwigen in keramiek, net zoals dat in traditionele samenlevingen gebeurde. Door die verhalen met elkaar te delen en te luisteren naar elkaar kunnen we de collectieve gedachte over vrijheid verbreden en het alledaagse overstijgen. Dit is een rode draad in mijn werk.”
Yuro Moniz is kunstenaar en ambachtsvrouw in één. Voor haar zoektocht naar vrijheid grijpt Yuro terug op eeuwenoude kennis, tradities en vakmanschap. Ze leerde het keramiekambacht van leraren in Zuid-Korea, Japan en Marokko en ontdekte de hechte gemeenschappen die daar omheen ontstonden.
‘’Vrijheid is ook allemaal dezelfde taal spreken. Het maken van keramiek zie ik als een universele taal over taalbarrières heen.
Voor haar monumentale vazen gebruikt ze de coiling techniek. Elke vaas wordt laag voor laag met de hand opgebouwd uit rollen van klei, dus zonder draaischijf. Yuro luistert naar de klei, de uiteindelijke vorm ontstaat gaandeweg. Dit maakt elke vaas uniek.
‘De klei zegt mij wat ik moet doen. Ik begin wel met een idee, maar op een gegeven moment neemt iets in mij het over. Deze manier van werken is voor mij vrijheid.’
Tijdens het werken met de handen ‘vrij’ in de klei komen veel verhalen naar boven. Dat merken we ook tijdens de workshops en gesprekken met deelnemers van de Delftse Blik. Werken met de handen maakt ruimte vrij in het hoofd. Yuro vraagt de deelnemers aan de workshops om iets mee te brengen dat voor hen persoonlijk symbool staat voor vrijheid. Daarmee worden stempels van klei gemaakt die Yuro zal gebruiken als ornament in een groot kunstwerk dat een prachtige plek krijgt in ons museum.
Lees meer over de workshops op de spotlight pagina
—————————————————————————————————————
In 2022 was het thema Veiligheid. Voor De Delftse Blik op je veilig voelen maakte beeldend kunstenaar Hozan Zangana een serie beelden die te bezichtigen zijn in de Waalse Kerk en uiteindelijk op verschillende locaties in de stad die te maken hebben met veiligheid en met de verhalen van de deelnemers. Zo krijgt ook het Delft van nu een plek in het historische museum.
Hozan Zangana
Hozan Zangana is een Koerdische kunstenaar en ontwerper, gespecialiseerd in het maken van beelden en bruikbare objecten. Op vijftienjarige leeftijd vluchtte hij naar Nederland, waar hij een paar jaar later aan zowel de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en de Design Academy in Eindhoven studeerde. Zijn eerste collectie abstracte objecten was gebaseerd op een Koefisch schrift genaamd ‘Vromen uit Intuïtie’ en werd in Dubai, Milan en New York vertoond. In 2017 werd Hozan genomineerd voor de Wallpaper* Designer Of The Year Award. Hij heeft een installatie gemaakt voor Dubai Fashion Week, een collectie gepresenteerd in het Boijmans van Beuningen in Rotterdam.
Hozan haalt zijn inspiratie uit taal, traditie en rituelen. Dit zijn volgens hem de meest essentiële ontastbare elementen in onze wereld. Ook gebruikt hij vaak zijn eigen jeugdfascinaties en ervaringen als vluchteling in Nederland als basis voor zijn artistieke ‘blik’. Voor De Delftse Blik is hij dan ook vol enthousiasme aan het werk met het thema veiligheid en is er een sterke band onstaan met de deelnemende communities. Zo vormt hij een beeld (letterlijk en figuurlijk) over wat veiligheid betekent; een onderwerp dat van jongs af aan al een rode draad is in zijn leven.
“Veiligheid is voor mij iets tijdelijks, gerelateerd aan wat er gaande is op een willekeurig moment. Als het regent voel je je veilig onder een paraplu. Als de zon schijnt voel je je veilig in de schaduw.” – Hozan
“Tussen alle chaos van de wereld en haar rijke geschiedenis creëert Hozan Zangana stilte. Hij werkt in een mediterende concentratie: als verhoudingen still zijn gelegd kunnen zijn hart en handen vrij spreken. Dit is hoe zijn creaties onstaan. Hij hoopt dat ze een verhaal vertellen met een boodschap die nog vele jaren van toepassing is.” Dit geldt ook voor de kunstwerken voor De Delftse Blik op je veilig voelen.
Kunstwerken: Malawa of Thuis
De werken van Hozan staan in de Waalse Kerk, als onderdeel van het museum en tegelijkertijd als vrije tentoonstelling voor binnenlopend publiek. Deze serie beelden heet Malawa, oftewel “thuis” in het Koerdisch. Drie sculpturen verbeelden het onveilige leven van een vluchtelingenfamilie, een rode draad in Hozan Zangana’s eigen leven als Koerdische vluchteling. De objecten symboliseren een familie en zijn gemaakt van materialen die verwijzen naar het vluchtelingenbestaan, zoals tentdoek en verhuisdekens. Tijdens de gesprekken over veiligheid ontstaat er een sterke band met de deelnemers uit de vier Delftse communities van De Delftse Blik. Geïnspireerd door deze mooie persoonlijke verhalen heeft Hozan Zangana ook nog een serie van vier extra kunstwerken gemaakt. Deze werken zijn eerst in de Waalse kerk en vanaf begin 2023 op verschillende locaties door de stad te zien.
Bekijk hieronder de video van Hozan, waarin hij zich voorstelt en de kunstwerken toelicht.
—————————————————————————————————————-
Nannet van der Kleijn
Na 30 jaar werkzaam te zijn geweest in mode, design, kunst, architectuur en communicatie, kan Nannet van der Kleijn omschreven worden als een “architect van de dialoog”. Met haar ontwerpen speelt ze in op veranderingen in de samenleving en wil ze onderdeel zijn van veranderingen in culturen. Haar werk volgt het ontwerp-principe: ”When Form Follows Value, Emotional Design is Created“.
Van der Kleijn studeerde modevormgeving, werkte als ontwerper voor merken als Mexx en G-Star. Daarnaast was ze Creative Director bij SIEMENS DESIGN LAB, waar ze betrokken was bij de ontwikkeling van interfaces. Ze was o.a. actief in het onderwijs als Creative Director voor Amsterdam Fashion Institute, guest lecturer op Karlsruhe University of Arts & Design met haar programma ‘Floating Identities’, hoofd mode op de HKU en ontwikkelde ze bij de Design Academy het ontwerp curriculum ‘RESPECT’. Ook is ze bestuurslid van het Master Tailor Institute, een stichting die zich inzet voor het herstellen van de kwaliteit van het kleermakerswerk in Nederland. Haar vrije werk is de basis om tijdgeest echt te voelen en te kunnen ‘lezen’. A Celebration of Art – Reflection of Time, afgelopen November, is daarvan een voorbeeld.
Stemmenschilderij
Voor De Delftse Blik op historische vrouwen maakte Nannet een ruimtelijke installatie. Tientallen Delftse vrouwen schreven het museum een brief met hun persoonlijke verhaal, over universele thema’s als liefde, politiek, verdriet en ondernemerschap. Voor haar ‘Stemmen Schilderij’ vereeuwigt Van der Kleijn deze hedendaagse levensverhalen. Met de installatie krijgen ze een prominente plek in het museum.